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Kamaishi Unosumai elementary / Junior high school

釜石市立釜石東中学校 鵜住居小学校 鵜住居幼稚園 釜石市鵜住居児童館

This is a full-scale restoration plan of the Unosumai elementary school,Kamaishi Higashi Junior high school and Unosumai Kindergarten where
suffered from by the Great East Japan Earthquake disaster. By the public proposal carried out in June, 2013, it was demanded that it became "a
symbol of the revival of the town".
The thing which we aimed at here "is powerful existence without being buried while adapting itself to scenery".
The plan is constructed by "the grand staircase" to tie "The stair ridge" of 18m above see level and "The bridge ridge" of 26m above see level, them to."The bridge ridge" is located to step over the swamp on the board which is made by the out of soilof the minimum to succeed to the scenery of theexisting mountain, and to be floating in the air. Between "the stairs ridges of this side ," the outdoor grand staircase goes. The grand staircase is located of the school on an axis linking Unosumai Station, and the scenery that children commute is visualized by the town. We can expect the whole reviving town from the balcony of the bridge ridge. Children may take in own growth by gradually moving to the upper air from the lower grades of the elementary school to a junior high school.
The experience that affected East Japan great earthquake disaster and a process of the subsequent revival asks we architect land and the relations
of the building some other time. We do not only think about a building only in sites prepared for. After violence of nature, We put it in the place needing to build up land from zero, and what kind of way can you behave in? All these means that We suggested was enabled aswell as a building design by unifying engineeringworks and architecture

東日本大震災で被災した鵜住居小学校、釜石東中学校と付属する鵜住居児童館、鵜住居幼稚園の全面復旧計画である。敷地は岩手県釜石市、大槌湾に面する鵜住居地区。2013年6月に行われた公開プロポーザルでは、「街の復興のシンボル」となることが求められた。ここで我々が目指したものは「風景に溶け込みながらも埋没することの無い力強い存在」である。提案は、海抜18mの「階段棟」と、海抜26mの「ブリッジ棟」、それらをつなぐ「大階段」によって構成される。「ブリッジ棟」は、既存の山の風景を継承するよう最小限の切土によって造られる盤の上に、沢をまたぎ宙に浮くように配置されている。その手前の「階段棟」の間を、屋外の大階段が貫いている。大階段は学校から鵜住居駅を結ぶ軸線上に位置し、子供たちの登下校する風景が街から視覚化される。ブリッジ棟のバルコニーからは復興していく街全体を望むことができる。子どもたちは、小学校の低学年から中学校まで徐々に上層へと移動することで、自らの成長を感じ取ることが出来るだろう。東日本大震災と、それに続く復興のプロセスに関ってきた経験は、改めて土地と建築の関係を我々建築家に問うている。ただ用意された敷地の中だけでの建築を考えるのではなく、自然の猛威の後、ゼロから土地を作り上げていく必要のある場所においてどのような振る舞いが出来るか。提案したこれら全ての手立ては、建築設計のみではなく、土木と建築を一体化をすることで可能となった。

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