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12 STUDIOLO

12のストッディオーロ

The Minimum “STUDIOLO”s are stacked in a quiet residential area in central Tokyo. “Minimum” is not an exaggeration. There are 2 buildings. Building-A has 6 rooms only in 28.2 m2 site area, 73.5m2 floor area. Whereas, building-B has 6 rooms in 32.2m2 site area, 77.9m2 floor area. Each building is about a size of a house in Tokyo.

6 houses and common stairs in 5 levels in each building were demanded. So that most of rooms are three-dimensional with inner stares.

 Although we have an experience designing “Space Block Kamishinjo” (1996) by  putting a cube of inside dimensions 2180mm together and have realized an apartment complex, 12 STUDIOLO is too <tiny> to compare with it.

 At first, we started to consider each room should be as “tea-ceremony room” to laminate in the modern city because of its size. We went to Kyoto and visited several tea-ceremony rooms as references. We were thinking how to provide partitions and windows, and how light reflection enlarge space depend on wall materials at the space.

 However, just after starting to design, we realized that this architecture did not become the guest room as “tea-ceremony room” but room for personal. It is the minimum space for private. Tea-ceremony room is really accompanied by large back zone and only room for treating guests is condensed and appeared. Therefore, is it aesthetics of the reduction of “Hojoki” (Japanese essay written by Kamono Chomei describing 13c’s life from 3 square meters room) rather than tea-ceremony room?  Or, it may be “Shicyuu-no-kankyo” which means retired lives separated from society in a city.

 By the way, I called this architecture “STUDIOLO” finally because I would like to give it the meaning of original “study room” appeared around Venice for the Renaissance period when typography is invented and the citizen could possess books individually.

The texture of wall surface is scratched off roughly in order to find white space in such small space which walls are in front of the eyes.

We put vertical uprights through the RC wall surface so that the room is formed by only “installation” instead of furniture. In addition, we hide “daily life” such as electric switch, intercom and lighting equipment to change the scale of the space perceptually.

  After having experienced of visiting all 12 dwelling units successively, you may find that it is a mysterious building feeling extent of the space that you cannot imagine from 150 square meters that appeared. 

東京・南麻布の懐深く、閑静な住宅街に、極小の「ストッディオーロ」がスタックされる。極小などとは大げさな、と思われるかもしれない。まずは数字をあげたほうがいいだろう。2棟ある。A棟は敷地28.2㎡・延床73.5㎡に6戸、B棟は敷地32.8㎡・延床77.9㎡に6戸。1棟が東京の小さな戸建て住宅くらいの規模である。各々に共用階段があり、5層に6戸を入れないと求められた与条件が解けないから、12戸中9戸は室内階段を持つ立体的なものとなった。私たちはかって「スペースブロック上新庄」で内法2,180mmのキューブを組み合わせて集合住宅を実現したことがあるが、そんな経験を持ってしても太刀打ちできないくらいに<小さい>のだ。

現代の都市のなかの積層する茶室だと考えることから始まった。京都に行っていくつかの茶室を訪れる。小さい空間にさらに仕切を設えることや開口の自在な取り方と反射面の素材によって現れる光による空間の拡張のしかたなどをその場所で体験しながら考える。ところが、設計を進め始めてすぐ、便器までむき出しにならざるをえないこの空間は接客空間ではなく個人の空間であることに思い至る。茶室は実際には比較的広いバックゾーンを伴っていて、客を迎える空間だけが縮小されているのである。茶室というよりは「方丈記」の縮小の美学か? 究極の個人の空間。「市中の閑居」かもしれない。 「スゥトゥッディオーロ」などとイタリア語にしたのは、印刷術が発明されて個人が書籍を所蔵することが可能になったルネサンス期のベネチアあたりに現れた初源の書斎という意味を持たせたかったからである。

極小の空間で目の前に迫る壁面の中に余白を見出そうとすると壁のテクスチャーは粗面の掻き落としになる。家具ではなく<しつらえ>だけで成立するように通称「ガチャ柱」をRC壁面にピッチで通す。スイッチやインターホン、照明といった日常をうまく隠すことで距離が伸び縮みして知覚されるように空間を設計する。小さな(約4.5m角)フットプリント故に窓はいろいろな方向に確保でき光に満たされる。一見壁式構造にしか見えないが、実は4隅(B棟は5隅)に3角形の柱を仕込んで梁幅も壁厚と同じ150mmに納めたラーメン構造である。

現れたのは、全住戸を続けて体験した後では150㎡などという数字からは想像できない空間の拡がりを感じる不思議な建築なのである。

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